Diskusia prebehla tentokrát v Krajskom osvetovom stredisku. Prvý bod programu otvoril rozpravu o doprave. „My máme spravený plán udržateľnej mobility. Nitra má jeden veľký neduh, štatisticky máme najvyšší počet jázd v rozmedzí asi 2,6 km,“ vysvetľuje primátor mesta Marek Hattas. To znamená, že Nitrania využívajú jazdu autom na krátke trasy, čo zaťažuje dopravu a životné prostredie. Sám primátor priznáva, že systém je nastavený zle, pretože jazda autom je v priemere lacnejšia, ako pravidelná doprava autobusom, z tohto dôvodu prestalo mesto Nitra vydávať celoročné parkovacie karty.
„Zistili sme, že máme vydaných 2 700 kariet na 1 900 parkovacích miest. Celoročné parkovacie karty boli veľmi lacné,“ vysvetľuje primátor.
To môže mať za následok parkovanie v priľahlých mestských častiach, pričom ako najviac zaťažená oblasť bude práve Chrenová. Vedenie sa preto rozhodlo zamerať svoju pozornosť na rezidentov. „Budeme jasne uprednostňovať rezidentov. Tým bude na prvé auto udelená parkovacia karta za symbolickú cenu. Druhé a tretie auto budú za vyššie poplatky, štvrtý automobil na rezidenta už parkovaciu kartu nedostane,“ informuje primátor. Zadaný systém parkovacích kariet by mal podľa plánu vyhnať automobily zaparkované na chodníkoch. Mesto chce preferovať krátkodobé státie. „Každá začatá hodina bude v prvom okruhu stáť 1,50 eur. V druhom okruhu bude každá začatá hodina stáť 1 euro,“ vyhlasuje primátor.
Na rad prišiel rozhovor o Univerzitnom moste, ten ešte stále nie je plne prejazdný. „Mesto Nitra nie je správcom tohto mosta, je ním Slovenská správa ciest a zhotoviteľom je súkromná firma. My sme si povedali, že budeme tlačiť na tieto subjekty, aby dokončili túto opravu,“ prezrádza Marek Hattas.
Diskusia ďalej otvorila tému bezpečnosti mesta. Tú má, okrem zvýšenia kamerového systému a pohotovostných tlačidiel umiestnených na viacerých miestach (napríklad Mostná ulica) dotvárať aj MOPS – čo je Mestská občianska poriadková služba. Skladá sa z dvoch hliadok rómskeho obyvateľstva, ktoré spolupracujú s políciou a pomáhajú urovnávať konflikty v oblasti Drážovce, Krškany a Orechov dvor.
„Je to výborný nástroj ako pracovať s týmito komunitami, ľudia z hliadky sú rešpektovaný a spadajú pod mestský úrad, respektíve mestskú políciu,“ prezentuje Marek Hattas.
Spoluprácu s menšinami má zabezpečiť aj nový post ambasádorky, ktorý by mal uľahčiť vzájomnú komunikáciu. Vynechaní neboli ani drogovo závislí. Mesto ako druhé na Slovensku ponúka Fixpoint – čo je priestor/nádoba slúžiaca na likvidáciu použitých injekčných striekačiek.
Často diskutovaná téma hazardu vyvolala u prítomných vlnu záujmu. „Hazard neprináša do mesta a komunity nič. Nám sa podarilo za pomoci aktivistov zatvoriť 15 herní. Napríklad v kine Lipa vzniká namiesto herne fitcentrum,“ vyhlasuje primátor. Prokurátor toto rozhodnutie napadol, argumentuje pochybnosťou transparentnosti získania hlasov, mesto nechce od svojho rozhodnutia odstúpiť. Marek Hattas priznáva, že tento spor s najväčšou pravdepodobnosťou skončí na súde.
Verejné priestranstvá mesta nezostali v kúte. „Verejné priestranstvá na konci dňa formujú ľudí. Celé to začína hlavným architektom. Nitra žiadneho nemala, čo spôsobovalo niekoľko problémov,“ dodáva primátor. Preberaný bol aj zlý územný plán, ten zapríčinil mnohopočetné problémy viacerých častí Chrenovej. Obyvateľov lokality zaujímavo, prečo mesto neinvestuje do správy ciest, kde prebieha masívna výstavba.
„Mesto Nitra má jasne zadefinované pravidlo, ktoré hovorí, že pokiaľ nie je daná výstavba ukončená, do spomínanej komunikácie neinvestuje, pretože by nevydržala dlho,“ odpovedá primátor mesta.
Ekológov a milovníkov športu zrejme potešili správy o pripojení mesta k verejnému klimatickému štrajku a podpora mládežníckych klubov. „Na mestských podujatiach nebudeme používať jednorazové plasty. Mesto Nitra a samosprávy by mali podporovať hlavne mládež,“ dodáva Marek Hattas.
Koniec stretnutia priniesol okrem iného postrehy miestnych obyvateľov, sám primátor priznal, že mnohé sú veľmi podnetné, preto bude zvažovať napríklad zavedenie schôdze zo zástupcami vlastníkov bytov a mnoho ďalšieho.