Jesenná únava nie je mýtus

Jarná či jesenná, fyzická alebo psychická – stále je to únava. Stav, ktorý dokáže človeka položiť na lopatky, však nie je neporaziteľný.

Telo nevládze a hlava spí, aj keď by už dávno mala fungovať na plné obrátky. Z rutinných úkonov sa stal boj a v klipkaní očami pokojne môžete súťažiť. Myslenie i pohyb sú akési pomalé a už opäť ste si zívli… V duchu sa možno pýtate, čo sa to s vami deje. Odpoveď je pritom jednoduchá – ste unavení.

Únava je subjektívny pocit, ktorý každý pociťuje trochu inak.

Rýchle tempo, veľa práce, stres… Na dennom poriadku si servírujeme program vedúci k fyzickému i psychickému vyčerpaniu. Zatiaľ čo niektorí dokážu unavení fungovať pomerne normálne, iní to šťastie nemajú. V aktivite sú pomalší, myslenie majú zablokované a oveľa horšie sa sústredia. Hektický životný štýl si pýta svoju daň. Vyčerpanie pritom pociťuje čoraz viac ľudí. Niekedy je príčina zjavná a po výdatnej dávke pokoja a regenerácie nepríjemný pocit sám ustúpi. Únava však občas býva príznakom závažných ochorení, a preto ju neradno podceňovať. Ak trvá dlho a nemá zjavnú príčinu, je potrebné zvážiť návštevu ambulancie praktického lekára.

Zvýšená miera vyčerpania sa pravidelne vyskytuje v určitých ročných obdobiach.

Citlivosť ľudí na zmeny počasia sa nazýva meteosenzitivita. Ide o nedostatočnú alebo pomalšiu adaptáciu ľudského organizmu na zmeny v prostredí. Nejde však o chorobný stav, ale len o prechodné obdobie. Ako najkritickejšie obdobia sa javí jeseň.

Od sychravých dní sa únava tak trochu očakáva. Koniec leta, častý dážď a málo slnka neraz môžu za horšiu náladu aj oslabenú imunitu. Teplota klesá a s ňou aj možnosti trávenia voľného času. Ľudia sú otupení a utiekajú k stereotypným, nezáživným činnostiam, ktoré prehlbujú nudu. Únava znepríjemňuje bytie a takýto stav nie je nikomu príjemný. Existujú však rôzne spôsoby, ako s vyčerpanosťou zatočiť.

Pohyb, vitamíny a čerstvý vzduch.

Možno to znie otrepane, ale pravidelným cvičením naozaj znížite mieru vyčerpania na prijateľnú úroveň. Akýkoľvek druh fyzickej aktivity naštartuje srdce a rozprúdi krv po celom tele, ktoré bude prekysličené a pripravené zvládať každodenné povinnosti. Neveríte? Skúste sa prekonať a začať deň 10-minútovou rozcvičkou…

Zdravá strava by mala byť alfou a omegou aktívneho životného štýlu. V kritickom období môžete potrebné vitamíny a minerály dopĺňať aj formou výživových doplnkov. Za energetickú bombu je považovaný vitamín B12, ktorý je dôležitý pre správne fungovanie mozgu a nervovej sústavy a predstavovať určite netreba ani vitamín C – dôležitý antioxidant zodpovedný za správnu obranyschopnosť organizmu. Citlivejší ľudia by mali dbať aj na dostatok magnézia – v modernej dobe ho dobre poznajú najmä jedinci pracujúci pod stresom, pretože pomáha redukovať únavu a vyčerpanosť. Naopak, vyhnúť by ste sa mali kofeínu, ktorý síce chvíľkovo nakopne, no z dlhodobého hľadiska má na energiu skôr negatívne účinky.

Pre správne fungovanie organizmu je dôležitý aj dostatočný príjem kyslíka. Ak už nie prechádzkou, tak aspoň pravidelným vetraním vymeníte vydýchaný vzduch, čím znížite riziko prenosu sezónnych ochorení a podporíte imunitu. Za príval kyslíka sa vám navyše poďakuje i nervová sústava, pretože len dostatočne prekysličený mozog vie správne fungovať.

Foto: Unsplash.com

Existuje mnoho tipov, ako s únavou zatočiť, ten správny si však musí nájsť každý sám. Na začiatok je dobré odhodlať sa a vstať z postele rozhodnutí stráviť nasledujúci deň inak, aktívnejšie. Tak do toho!

Ak máte pripomienky, námety alebo nápady, kontaktujte ma na mailovej adrese: dominika.pucatova@nitrianskyhlasnik.sk

Forgot Password