Virtuálna realita: E-sport

Zarábať hraním počítačových hier je hudba budúcnosti. Stane sa súťažné hranie onedlho oficiálnym profesionálnym športom aj na našom území?

Elektronický šport alebo aj e-sport, cybersport, professional gaming či programing sú názvy novej športovej disciplíny – hrania. Väčšina štátov EÚ a ich športové zväzy e-sport za samostatnú disciplínu neuznávajú, no vzhľadom na rastúcu popularitu, organizovanie turnajov, záujem sponzorov a hlavne možnosť zažiariť, je to len otázkou času. Súťažné hranie je rozšírené po celom svete a jeho rozmachu sa nedá zabrániť. Pomyselným centrom tejto hernej disciplíny sú ako inak ázijské krajiny – Južná Kórea, Čína a z časti aj Taiwan.

K tomu sa pridáva aj veľmoc USA, ktorá profesionálnym hráčom hier udeľuje niečo ako športové víza.

Krajiny hráčov podporujú, samotná vláda a aj občania svojich športovcov milujú. V eurozóne sa e-sport teší veľkej obľube v Nemecku či Švédsku.

Elektronické športy sa delia podľa typov počítačových hier na strategické, FPS (first-person shooter), MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) a športové. Najhranejšia hra v histórii cybersportu je podľa internetových zdrojov a oficiálnych webov súťaží hra FPS – Counter-Strike 1.6 od firmy Valve a jej pokračovanie Counter-Strike Global Offensive.

Ďalším gigantom v tejto oblasti je hra Leauge of Legends a pokračovanie DotA 2 (Defense of the Ancients). Populárne a profesionálne stále hrané sú aj hry typu Starcraft či Warcraft. Každá herný žáner sa snaží preraziť a dostať sa na pôdu profi pôsobenia, čo znamená, že ponuka hier je naozaj široká. V roku 2017 dosiahlo samotné publikum – ľudia čo sa pozerajú na priebeh hry – približne 385 miliónov ľudí.

Aké to je byť profesionálny hráč? A čo to profesionálny hráč e-sportu vôbec znamená?

Podľa dostupných zdrojov z oficiálnych stránok organizácií ako Fnatic, SK Gaming, Millenium, CLG-Gaming či Ninjas in Pyjamas (Nindžovia v Pyžamách – pozn. red.) sa s hráčom uzatvára oficiálna športová zmluva. Stáva sa teda zamestnancom spomínaných spoločností – tímov. Tieto tímy alebo spoločnosti svojich hráčov podporujú nielen finančne, ale aj marketingom. Robia im reklamy, zháňajú sponzorov, vybavujú lepšiu techniku atď. Do financovania a podporovania podujatí, ale aj jednotlivcov či tímov sa pustili giganti ako RedBull, Adidas, Monster a iné. Hráči majú voči svojim sponzorom a tímom povinnosti, ktoré pozostávajú z reprezentácie, trénovania či účasti na dohodnutých turnajoch. Medzi najvýznamnejšie podujatia patria: DreamHack Summer/Winter, IEM – Intel Extreme Masters, IPL – IGN ProLeague, MLG – Major League Gaming či LCS – League Championship Series.

Blizzard Arena, Los Angeles

Pre zaujímavosť, internetový portál redbull.com uvádza, že najlepšie zarábajúci hráči si prostredníctvom e-sportu zarobili jednotlivo 3 567 000 $ (približne 3 248 042,25 EUR – pozn. red.) a 748 300 $.

Svojho úspešného reprezentanta má aj Slovenská republika. Ten má necelých 30 rokov a pochádza z Komárna. Koľko mu tento šport vyniesol, nie je známe.

V prípade pripomienok alebo námetov na články ma neváhajte kontaktovať na adresu barbora.blaskova@nitrianskyhlasnik.sk

Forgot Password