Vitamíny, ktoré chránia zdravie

Posilňovanie imunity je v tomto chladnom období viac ako vítané. Chrípka naberá na sile. Ako pomôcť organizmu v boji proti vírusom a baktériám?

Doplnenie dvoch základných vitamínov vám môže pomôcť úplne sa vyhnúť chrípke a prechladnutiu, alebo aspoň skrátiť trvanie liečby. Viete, ktoré to sú?

Vitamín C

Vitamín  C sa už roky používa na podporu imunity a považuje sa za veľmi účinných podporný prostriedok pri liečbe najrôznejších ochorení – od chrípky až po herpes. Navyše, človek je jeden z mála živočíchov, ktorý si vitamín C neodkáže vyrobiť sám a musí ho prijímať v potrave. Konzumáciou červenej papriky, kelu, brokolice, citrusového ovocia, šípok či ríbezlí si tak môžete zabezpečiť denný prísun tohto dôležitého vitamínu.

Odporúčaná denná dávka je pritom len 90 mg vitamínu C na dospelú osobu, v prípade fajčiarov to môže byť až o 100 percent viac.

Pri zvýšenom psychickom alebo fyzickom výkone, keď sme vystavení silnému oxidačnému stresu je ale potreba organizmu mnohonásobne vyššia. Problém je však vstrebaleľnosť jednorázovej dávky vitamínu C, ktorá predstavuje len asi 200 mg a v krvi pretrvá približne 6 hodín. Pre dosiahnutie čo najvyššej koncentrácie sa počas akútnych ochorení odporúča podávať vitamín C v nižších dávkach viackrát denne.

Vitamín D

Zvýšené riziko vzniku ochorenia dýchacích ciest často súvisí s nedostatkom vitamínu D. Ten sa v tele človeka vytvára vďaka UV-B žiareniu, ktorému sme vystavení najmä v lete. Len pravidelným vystavovaním tela slnečnému žiareniu (podľa typu pokožky a bez opaľovacích prípravkov) si môže človek vytvoriť zásoby vitamínu D aj na niekoľko mesiacov dopredu. To je však veľmi ojedinelé, za jednu dovolenku potrebnú zásobu vitamínu D človek určite nezíska.

Pre väčšinu ľudí je počas zimných mesiacov potrebné dopĺňať tento vitamín formou výživových doplnkov.

Vitamín D sa dá získať aj konzumáciou treščej pečene a tučných morských rýb Odporúčaná denná dávka 5 mcg má zabrániť len vzniku krivice, skutočná dávka potrebná na zabezpečenie správneho fungovania imunity je podľa štúdií oveľa vyššia – až 50 mcg denne. Vitamín D pomáha pri vstrebávaní vápnika a je známy aj tým, že dokáže pozitívne ovplyvniť náladu tým, že zvyšuje hladinu serotonínu. Nedostatok vitamínu D sa dá zistiť vďaka krvným testom. S jeho užívaním však treba byť opatrní, keďže sa ukladá v tukoch, je možné sa ním aj predávkovať.

Bakteriálne kultúry

Nejde priamo o vitamíny, no na imunitu majú veľký vplyv, bolo by preto chybou nespomenúť ich. Probiotické baktérie sa starajú o dobrý stav črevnej mikroflóry. Podporujú rast a rozmnožovanie dobrých baktérií, ktoré pomáhajú tráveniu, zabezpečujú vitamínovú syntézu a stimulujú tak imunitu organizmu. Naštartovať imunitný systém napríklad počas liečby antibiotikami môžete aj užívaním bakteriálnej kultúry z lekárne. Na trhu je dostupných veľa rôznych prípravkov obsahujúcich probiotické baktérie. Vybrať si tie správne nie je najjednoduchšia úloha.

Platí však, že čím je počet baktérií v jednej kapsule vyšší, tým lepšie.

Ak prípravok obsahuje viac druhov baktérií, podiel jedného druhu by mal byť aspoň 50 percent. Dôležité je tiež uskladňovať probiotiká v chladničke. Užívať by sa mali s jedlom. Najlepšie je však probiotické kultúry prijímať v potrave. Nájdeme ich napríklad v acidofilnom mlieku, keféry, syroch či jogurtoch.

Zdroj foto: Pixabay.com

Ak máte pripomienky, námety alebo nápady, kontaktujte ma na mailovej adrese: dominika.pucatova@nitrianskyhlasnik.sk

Forgot Password